PODCAST RECENZIJA: The Tim Ferriss show: Marc Randolph (#496)



Marc Randolph je najpoznatiji po tome da je osnovao Netflix, ali kasnije i brojne druge start-upe, jedan startup je prodao Googlu u 2019.g. za 2.6 milijardi dolara. Kako je to sve uspio? Šta mu je u djetinjstvu pomoglo da razvije vještine potrebne za poduzetništvo? Kako provodi vrijeme kada više nije CEO Netflixa? Saznaj u ostatku članka.

Nadimak "Galeb"

Marc je bio član raznih društava u mladosti gdje bi obično imali neka grupna testiranja izdržljivosti jedni drugih, bilo da se radi o kampiranju u divljini, planinarenju ili slično.

Tako su jednom došli i do izazova u kojem su ga ostavili u nepoznatom gradu, bez novčanika, telefona, hrane, ičega. I dogovor je bio da će se vratiti po njega za tri dana. A do tada se mora snaći. Na ruci ima broj telefona na koji ih može nazvati ako želi odustati, ali kaže da bi radije odgrizao tu ruku nego nazvao taj broj. Toliko je odlučan kada nešto treba uraditi.

Naravno da je to iskustvo teško, posebno kada je osjetio glad nakon par sati. Opisivao je kako se morao snaći za hranu. Čekao bi da ljudi koji jedu ustanu pa bi sjeo za stol iza njih i pojeo što im je ostalo na tanjuru, kako on kaže kao galeb. Zbog toga ga je Tim prozvao Marc "Galeb" Randolph. 

Kasnije je ipak morao naći drugi način za prehraniti se pa je morao prositi za novac. Opisuje to kao u početku jako tešku i neprirodnu stvar jer nije nimalo ugodno prići ljudima i pitati novac. Prvo je kaže svašta lagao i izmišljao da mu daju, ali to nije išlo. Pa je postao iskren i samo govorio da je gladan, kaže da je to najbolje bilo jer bi vidjeli glad i očaj u njegovim očima pa bi mu dali. 

National Outdoor Leadership School i liderstvo

Slično kao u ovom izazovu koji sam opisao iznad, tako je bilo i ovdje samo što je ovdje bila grupa ljudi koja bi otišla u divljinu na 30 dana da nađe načina da preživi. 

On je tako već sa 14 godina na taj način skupljao iskustvo u vođenju grupe ljudi. Tu je mogao vidjeti na velikom broju malih primjera kako se komunicira s grupom, kako krive odluke mogu pokvariti sve, i slične stvari. Kaže da su mu takvi izleti bili najbolja moguća priprema za karijeru koju je kasnije imao kao poduzetnik. 

Zamisli kod nas na Balkanu slične programe za djecu i tinejdžere da pokrenem? Rekli bi da smo poludjeli, a očito je da postoje ovakvi načini kako se djeca mogu razviti u bolje osobe pomoću programa kao što je ovaj. Ali dok smo ograničeni u razmišljanju do tada ćemo ovako gledati uspješne priče sa zapada.

Javni nastup

Tim Ferriss je napravio odličan uvod u ovo pitanja kada je rekao da je Warren Buffet rekao da je njegova najbolja investicija bila tečaj Dale Carnegie za javni nastup, jer ta vještina kao da ubrizga steroide u sve kasnije što radiš. 

Marc kaže da postoje dva načina liderstva koja je viđao na tim izazovima kroz koje je prolazio. Jedan je način da lider izravno govori ono što želi od grupe, a drugi je da lider zajedno s grupom dođe do najboljeg rješenja. Marc kaže da može koristiti prvu opciju kada je sve ok, ali kada nije sve kako treba onda mora brzo reagirati i davati jasne i izričite naredbe. 

Najbolja dva predmeta koja je imao na faksu za njega su Pisanje i Javni govor jer obje te vještine koristi skoro svaki dan. I kaže da je shvatio da nikada nisi do kraja naučio ništa od tog jer uvijek ima mjesta za napredak. 

Svaka ideja je loših ideja?

Prvo je mislio da nema loših ideja, pa je shvatio da ima. Onda je mislio da je svaka ideja dobra ideja, pa je vidio da nije baš svaka ideja dobra. Nijedna ideja ne odradi ono što mislimo da će odraditi kada krene u realizaciju u stvarnome svijetu. Zato Marc kaže da je jedini način da vidimo je li dobra ili loša ideja tako da je krenemo realizirati, drugačije ne možemo znati. 

Imao je dosta ideja uvijek, jedna od njih je specijalizirani šampon za kosu gdje bi klijent trebao poslati pramen kose da mu oni pošalju idealan šampon za njega. Njegov prijatelj je to odbio kao glupu ideju. Pa je htio isto tako i sa prilagođenom hranom za pse za nečijeg ljubimca ovisno o pasmini, spolu, i slično. Njegovom prijatelju se ni to nije svidjelo. 

Onda je predložio da rade iznajmljivanje video kazeta putem pošte ali je njegov prijatelj i to odbio zbog veličine i težine tih kazeta. Ali su se onda vratili toj ideji nakon nekog vremena kada su izašli DVD-ovi koji su laganiji i lakši za slanje pa su ipak odlučili pokrenuti taj posao.

That’ll Never Work

Njegova knjiga i podcast se zovu That’ll Never Work (To nikad neće upaliti.) jer je to najčešća rečenica koju je uvijek čuo kada bi imao neku ideju., od investitora, prijatelja do obitelji. 

Njegovi počeci sa Netflixom su bili prepuni poteškoća kao i svaki start up. Tražili su načine kako da rade iznajmljivanje filmova na najbolji način preko interneta, ali da bude profitabilno.

Čak su se i s imenom dosta mučili jer su neka imena koja su htjeli bili zauzeta, pa su krenuli s imenom Netflix iako je kako on kaže to bilo za njega "isfurano" ime i podsjećalo ga na porniće koje su žargonski zvali svi "Skin flicks".

Amazon akvizicija?

U jednom trenutku ih je čak nazvao Jeff Bezos iz Amazona koji je već u to vrijeme bio najveći web prodavač iako su prodavali samo knjige. Marc je znao da je Jeffu idući korak da krene prema glazbi i filmovima. 

Otišli su do njega u firmu koja je u to vrijeme bila u nekoj garaži koja je kako je on opisuje bila pretrpana papirima, printerima, kutijama od pizze i ljudima. Imali su fin sastanak s njim, a njegov CFO im je rekao da će ponuda vjerojatno biti od 10 do 15 milijuna dolara da akvizira Netflix.

Marc i njegov partner u firmi su se u povratku zapitali hoće li se odreći svega i prodati ili će nastaviti graditi svoju firmu u koju vjeruju. Srećom za njih nastavili su sami dalje.

Blockbuster akvizicija?

U jednom trenutku su došli u lošiju financijsku situaciju pa su tražili sastanak s Blockbusterom da vide moguću akviziciju. Tražili su od Blockbustera 50 miliona dolara da ih kupe, ali ovima je to bilo puno da su se kako Marc kaže jedva suzdržali da se ne nasmiju. 

Blockbuster je u to vrijeme imao 60 000 zaposlenih i milijarde zarade, dok je Netflix imao 100 uposlenih i samo 5 miliona dolara zarade. Kasnije je Blockbuster propao, a Netflix je postao multimilijarderska kompanija. 

Canada Principle

Ukratko, ovaj princip koji Marc zove Canada Principle kaže da se moraš fokusirati i odabrati dvije ili tri stvari koje su ti važne i koje ako "upale" su dovoljne da ništa drugo nije važno. I onda usmjeriš sve svoje resurse na te tri stvari. Ovo je bio odgovor na Timovo pitanje o reklamama na Netflixu i drugim načinima prihoda.

Utorak u 17h

Održavao je svoju vezu sa svojom curom tako da je bez obzira šta bilo utorak bio njihov dan za spoj. Šta god se radilo u uredu on bi taj dan izašao s njom. Kasnije je pojasnio da je to u biti samo koncept jer to nije bilo uvijek utorkom i cura mu je imala razumijevanja ako je baš nešto hitno pa bi morao ostati raditi.

Vrijeme nakon Netflixa

Iz Netflixa je otišao dosta rano, već tamo nekad 2003. godine. Pričao je o tome kako je na jednom skupu shvatio da ima moć da ga ljudi žele slušati zato jer je osnivač Netflixa i da zbog toga ima veliku odgovornost kako će iskoristiti to.

Odlučio je iskoristiti svoj utjecaj i vrijeme da ljudima pomogne da ih ohrabri da mogu napraviti taj korak u životu koji žele. To sada radi savjetovanjem ljudi putem takvih seminara, podcasta i slično. 

Njegov savjet je da ako imaš ideju kreneš u realizaciju bez da čekaš savršen trenutak, ili investitora, ili da se obeshrabruješ da nemaš potrebne vještine i slično. 

OCJENA PODCASTA: 6/10

Tematski ovaj podcast bi trebao biti nešto što ja upijam kao spužva, ali u realnosti nije bilo tako. Mučio sam se dosta sa fokusom jer mi nije držao pažnju sa načinom kako priča. Odgovori su mu bili opsežni sa dosta nekih metafora koje nisam čuo nikada prije. 

Ovakvi me podcasti samo podsjete još više koliko smo mi na Balkanu još zaostali što se tiče ovakvih poslovnih zahvata. U nas je još uvijek jedini način da poslovno uspiješ kada imaš nešto fizički prodati. Zamisli da meni netko plaća mjesečno neku uslugu par eura? Posebno za nešto što može besplatno skinuti s interneta kao što se može skinuti sav sadržaj koji je na Netflixu. 

Ali sve u svemu vrijedan podcast za poslušati, zavidim mu najviše na načinu kako je odrastao i oblikovao se u osobu koja je kasnije postao. I zavidim mu naravno jer je uspio napraviti tako ogromnu firmu sa nekom idejom koja je samo u Americi mogla uspjeti, nigdje drugo. 

Naravno, sada koristimo i mi ovamo Netflix, ali ovo je sve krenulo još tamo 2000 godine kada mi ovdje nismo imali internet nikako. Pa tek je neograničeni internet došao 2009 godine na većinu prostora na Balkanu, do tada smo bili ograničeni gigabajtima prometa dok su oni po Americi streamali Netflix. 

Cijeli podcast možete poslušati na linku ispod:

Marc Randolph on Building Netflix, Battling Blockbuster, Negotiating with Amazon/Bezos, and Scraping the Barnacles Off the Hull (#496)



Objavi komentar

Noviji Stariji

Obrazac za kontakt